درس هایی از معاد (دلایل وجود معاد)
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه فرمایید.
سلسله درسهایی از معاد
درس دوم: دلایل وجود معاد
در مورد معاد دلایل مختلفی ارائه شده که به اختصار به چند نمونه از آنها اشاره میشود:
1 ـ برهان عدل الهی: بسیاری از کسانی که در دنیا زندگی میکنند پاداش کار خوب یا عقوبت کار زشت خود را نمیبینند. به عبارت دیگر، دنیا چنان ظرفیتی ندارد که پاداش همهی کارهای خوب و کیفر همهی کارهای بد را بدهد. حال اگر مرگ به معنای پایان زندگی باشد، به یقین عدل الهی زیر سؤال خواهد رفت و اشکال خواهد شد که چرا شخص متدینی که عمری را در خوبی سپری کرد بدون مزد ماند و چرا ظالمی که عمری را در ظلم به دیگران گذراند، بدون کیفر ماند! روی همین اساس است که لزوم اقامهی معاد برای خدای عادل و حکیم به اثبات میرسد.
خداوند متعال در سورهی جاثیه میفرماید: «أمْ حَسِبَ الَّذینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْیاهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما یَحْکُمُونَ؛ آیا کسانى که مرتکب بدیها و گناهان شدند گمان کردند که ما آنها را همچون کسانى قرار مىدهیم که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند که حیات و مرگشان یکسان باشد؟! چه بد داورى مىکنند!»
حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در توصیف دنیا چنین میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأوْلِیَائِهِ وَ لا عِقَاباً لِأعْدَائِه؛همانا خدای متعال راضی نیست که دنیا پاداش اولیائش و یا محل عقاب دشمنانش باشد.»
ب ـ برهان حکمت الهی: اگر در پس این دنیا، آخرتی در کار نباشد، دنیا و هر آنچه در آن است بیهوده و عبث خواهند بود. اگر سرنوشت انسانها منحصر در این دنیا باشد و جای دیگری برای به بار نشستن اعمال انسان نباشد، هدف از خلقت انسان، پوچ، بیهوده و ناتمام خواهد بود. به راستی میتوان پذیرفت که خدای حکیم انسان را با این همه ویژگیها و امتیازات خارق العاده خلق کند و در نهایت با مرگ به پروندهاش خاتمه دهد؟! بنابراین حکمت خداوند اقتضا دارد که کار عبث و بیهوده انجام نداده و هر موجودی را به کمال شایستهی خود برساند. روی همین اساس است که خدای حکیم بعد از مرگ معاد را فرا روی انسان قرار داد تا به فرجام آنها رسیدگی شود.
خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلاً ذلِکَ ظَنُّ الَّذینَ کَفَرُوا فَوَیْلٌ لِلَّذینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ؛ ما آسمان و زمین و آنچه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم این گمان کافران است واى بر کافران از آتش (دوزخ)!»
ج ـ برهان فطرت: خدای حکیم هیچ میلی را بدون دلیل در وجود انسان به ودیعت نگذاشته است. میل به جاودانگی واقعیتی است که در فطرت همهی انسانها وجود دارد و همهی تلاشهای انسان هم در راستای پاسخ به همین میل جاودانگی است. وقتی فطرت انسان طالب جاودانگی است. تنها چیزی که میتواند پاسخگوی تمام و کمالی برای این میل باشد، وجود نظام ابدی و معاد است.